#Sushifredag!

annonse

spesiellinor.no // sushi

Idag har vi laget sushi her hjemme, som et sunt og godt alternativ til den berømte fredagstacoen 🙂 Dette ble gjort som samarbeid med Godfisk.no som har sponset produktene.

Vi laget både nigri sushi og maki, og det var faktisk ikke noe vanskelig! Selv med en liten baby som krever sitt innimellom, hehe.

spesiellinor.no // sushi salmon

Det viktigste du trenger er dette:

Filet av favorittfisken din, uten skinn og bein (bør fryses i et døgn først)
Sushiris
Riseddik
Noritang
Bambusmatte
Grønnsaker og frukt (for eksempel mango, acokado, vårløk og agurk)
Wasabi
Syltet ingefær
Spisepinner
Soyasaus

Da har du basisutstyret, og så kan du ha andre ting i tillegg 🙂 Du finne masse gode oppskrifter og inspirasjon på Godfisk.no. Der finner du også videoer av hvordan du lager nigiri og makiruller. Alt du trenger har de på butikker som Ultra, Meny osv og i innvandrerbutikker.

spesiellinor.no// sushi tuna salmon

Vi brukte salmalaks, tunfisk og kongekrabbe som hovedråvarer. Til kongekrabben kjøpte jeg også tempuramix, så vi kunne lage tempura maki. Vi kjøpte inn en halv salma loin (220 g), en tunfisk filet og en krabbeklo. Dette var mer enn nok til 4 personer.

sushi tilbehør

// 1. Sushirisen kokes som anvist på pakken før du fukter det med en blanding av riseddik, vann og sukker / 2. Chilimajones lager du av majones og chilisaus / 3. syltet ingefær, chilimajones, unagisaus //

Jeg syns Unagi saus smaker mye bedre enn soyasaus, dessuten er det såpass tjukk at man kan pynte med den. Jeg ser etterpå at jeg burde jevnet sausen enda mer, så den ble tjukkere. Da hadde den ikke begynt å gli utover så mye.

Unagi saus lager du slik: Kok 1 dl soyasaus, 1 dl sukker og 1 dl mirin (eller hvitvin hvis du ikker har det) i 20 minutter. Jevn sausen med maizena.

sushifredag2

Vi lagde flere makiruller. Her er noen favoritter:

♦ Laks, agurk, unagi saus
♦ Tempura kongekrabbe, chilimajones, avokado
♦  Tunfisk, chilisaus, vårløk
♦  Laks, salatblader, philadelphia ost, avokado

kongekrabbe maki

Tempura kongekrappe var overraskende enkelt, og overraskende grisete å lage :-p Men neste gang skal jeg dele opp hvert lengde i to, slik at de blir tynnere. For de tjukkeste delene ble en litt vel tjukk maki av. Men veldig godt likevel 😉 Disse bør ikke friteres så lenge før de skal spise, for de blir myke om de blir liggende.

Del opp krabbekloen ved hvert ledd og klipp langs kanten med en egnet saks så du får ut kjøttet. Tørk med tørkepapir og dypp i vanlig hvetemel. Varm opp oljen du skal fritere i, feks rapsolje. Du ser at den er varmt nok når oljen beveger seg rundt, og det bobler godt hvis du stikker feks en tresleiv nedi. Bland tempuramelet med vann og dekk hver av bitene med blandingen. Friteres med en gang i ca 2 minutter, ikke flere enn du klarer å håndtere av gangen. Fisk opp og tørk av med tørkepapir, evt tørk på rist.  Lag maki når bitene er avkjølt 🙂

sushifredag nigiri maki

sushifredag3

Vi serverte sushi med wasabi paste, syltet ingefær og litt strimlet gulrot/agurk/reddik.

Var det vanskelig?  Nei, ikke i det hele tatt 🙂 Det estetisk må nok jobbes litt med til neste gang, hehe. Vi skulle også lage en type nigiri med ørretrogn, men det ble det ikke tid til før vi var så sultne at vi måtte spise. Det er litt igjen enda, så kanskje vi får lage det til lunsj imorgen. Man trenger ikke gjøre det avansert med å frityrsteke noe heller. Det er faktisk bare å sette frem skåler med fisk, grønnsaker, ris, en bambusmatte og tilbehør, så kan man lage den nigiri sushien eller makien man har lyst på mens man spiser.

Har du lyst å vinne et Sushi-sett fra Godfisk? Legg igjen en kommentar under innlegget så trekker jeg en heldig vinner fredag om en uke 😉

Omtalte produkter er sponset av Godfisk

6 Comments

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *