Asiatisk stekt ris

fried rice

Denne oppskriften er kjempeenkel og det er utrolig raskt å lage hvis man bare har kokt ris på forhånd og kjølt den ned.

Man kan bruke rester, men husk å sett i kjøleskapet! Pasta og ris er mat som i kokt tilstand ikke skal oppbevares over lengre tid i romtemperatur pga sporbakterier som ikke forsvinner når man varmer det opp igjen.

Vi spiser dette til lunsj innimellom, og har da ikke noe kjøtt i. Men både kylling, oksekjøtt og reker (og gjerne alle tre!) passer godt hvis man vil lage et middag eller en større lunsj utav det.

Du trenger til 2 pers:

1 kopp ukokt ris (som kokes og avkjøles på forhånd, jeg pleier å bruke jasmin)
Grønnsaker (på bildet er det brukt en neve sukkererter, 1 vårløk, grønnkål og 4 minimais, bruk det du har! Det er mest vanlig å bruke kinakål og ikke grønnkål forresten)
1 fedd hvitløk
1-2 egg
Smør/olje til å steke i
Sesamolje
1 ts gurkemeie
Soyasaus
Fiskesaus
Noen dråper sitron

Fres grønnsakene i litt smør/olje i en stekepanne og legg det på en tallerken. De skal ikke være gjennomstekte, men sprø inni. Ha rikelig med smør/olje i varm panne  og ha i finhakket hvitløk, ha i risen før hvitløken har fått farge. Ha over gurkemeie, soyasaus, fiskesaus og sesamolje og stek risen (den skal ha en «kladdete» konsistens). Ha også i noen dråper sitron.

20140720-stektris_002

Dra risen til siden slik at stekepannen kommer til syne og kakk egget oppi der. Rør rundt slik at du får en «eggerøre» og bland med risen. Ha oppi grønnsakene igjen og smak til med evt mer soyasaus og server varm.

8 Comments

  1. Oj, oj, dette hørtes godt ut 😛 Får send oppskriften til kjæresten siden han har så lyst til å lage stekt ris – han får prøve det og jeg får mat!

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *